Tradycje zwi膮zane z pocz膮tkiem wiosny 馃尡

 Przed nami jedna z pi臋kniejszych p贸r roku. Przyroda budzi si臋 do 偶ycia, rozkwitaj膮 kwiaty, zieleni膮 si臋 drzewa, rado艣nie 艣piewaj膮 ptaki, a s艂o艅ce coraz 艣mielej daje o sobie zna膰. Aura za oknem zach臋ca do aktywno艣ci na 艣wie偶ym powietrzu.


 Kalendarzowa wiosna zaczyna si臋 21 marca i to termin sta艂y. Pierwszy dzie艅 wiosny 艣wi臋tuje si臋 od czas贸w pras艂owia艅skich. W贸wczas obchodzono ''Jare Gody'', czyli kilkudniowy cykl obrz臋dowy zwi膮zany z zako艅czeniem zimy i powitaniem wiosny. Wsp贸艂cze艣nie kultywuje si臋 niekt贸re tradycje zwi膮zane z tym obrz膮dkiem. 



 Nasi przodkowie wierzyli, 偶e obrz臋dy wiosenne polegaj膮ce na zaklinaniu przyrody, odbywaj膮ce si臋 w czasie r贸wnonocy wiosennej, czyli momencie granicznym, zr贸wnania dnia i nocy, czasie przej艣cia z jednego stanu w drugi, maj膮 du偶膮 szans臋 powodzenia. Dawniej ca艂e 偶ycie naszych przodk贸w uzale偶nione by艂o od przyrody, od zmieniaj膮cych si臋 p贸r roku. Czas zimy dla dawnych gospodarzy i ich rodzin by艂 do艣膰 niekorzystny, zw艂aszcza pod sam jej koniec, w okresie przedn贸wka, czyli ko艅cz膮cych si臋 zasob贸w po偶ywienia. Zapasy kurczy艂y si臋, a o nowych pracach polowych jeszcze nie by艂o mowy. 



 Morena, Mora czy 艢miertka... To inne nazwy Marzanny, s艂owia艅skiej bogini zimy i 艣mierci oraz odrodzenia. Jej ''utopienie'' symbolizowa艂o przywo艂ywanie wiosny, odej艣cie zimy oraz zapewnienie powodzenia gospodarstwu. Kuk艂臋 wykonywano ze s艂omy i starych ubra艅. Na terenie G贸rnego 艢l膮ska zwyczaj ten by艂 popularny jeszcze w okresie mi臋dzywojennym nie tylko w艣r贸d dzieci, ale i doros艂ych. Obecnie tradycja topienia Marzanny praktykowana jest g艂贸wnie w szko艂ach i przedszkolach. Dawn膮, powa偶n膮 symbolik臋 zast膮piono bardziej lu藕n膮 i zabawow膮 form膮. Dzieci z pomoc膮 nauczycieli przygotowuj膮 kuk艂臋, by nast臋pnie wrzuci膰 j膮 do wody i w ten spos贸b powita膰 nadchodz膮c膮 wiosn臋.



 Nasi przodkowie w pierwszy dzie艅 wiosny zwykli obmywa膰 si臋 czyst膮 wod膮 i ch艂osta膰 wierzbowymi witkami. Mia艂o to symbolizowa膰 oczyszczenie i odnow臋. Dzi艣 rytua艂 ten funkcjonuje w nieco zmienionej formie jako ''艣migus-dyngus” i jest zwi膮zany z tradycj膮 wielkanocn膮. Nale偶y pami臋ta膰, 偶e dawniej obrz臋dy zwi膮zane z nadej艣ciem wiosny by艂y roz艂o偶one w czasie. Wiosenny cykl 艣wi膮teczny rozpoczyna艂 si臋 ju偶 od 艢rody Popielcowej a ko艅czy艂 Zielonymi 艢wi膮tkami. 


 Kolejn膮 dat膮 zwi膮zan膮 z nadej艣ciem wiosny by艂 dzie艅 25 marca, czyli 艣wi臋to Zwiastowania Naj艣wi臋tszej Marii Panny. Matka Bo偶a, kt贸rej anio艂 zwiastowa艂 macierzy艅stwo, czczona by艂a jako patronka budz膮cej si臋 wiosny i 偶ycia. Zwana te偶 by艂a Matk膮 Bosk膮 Roztworn膮, budzi艂a ziemi臋 i powodowa艂a jej otwarcie na nowe ziarna. Od tego dnia rozpoczyna艂y si臋 wiosenne prace polowe.



 W ca艂ym cyklu obrz臋dowo艣ci wiosennej pojawiaj膮 si臋 rozmaite symbole, kt贸re zwi膮zane s膮 z rytua艂ami maj膮cymi na celu pobudzenie przyrody do 偶ycia, a jajko jest niew膮tpliwie symbolem 偶ycia. Dzi艣 pisanki 艂膮czymy jedynie ze 艣wi臋tami wielkanocnymi. Ale dawniej wiosenne 艣wi臋towanie inaugurowano ju偶 w 艢rod臋 Popielcow膮. Jajka, pisanki, czy 艣l膮skie kroszonki przygotowywano znacznie wcze艣niej.



 Aby wykona膰 kroszonki, nale偶a艂o zabarwi膰 je na jeden kolor, a nast臋pnie metod膮 rytownicz膮 wydrapa膰 wz贸r na skorupce. To d艂ugotrwa艂y proces, a dodatkowo trzeba by艂o ich przygotowa膰 spor膮 ilo艣膰. Po艣wi臋cone jajka odgrywa艂y dawniej wa偶n膮 rol臋 w zabiegach gospodarskich: zakopywano je pod drzewkami owocowymi czy mi臋dzy grz膮dkami, w polu, wierz膮c, 偶e zabieg ten zapewni bogate plony. 


 Nadej艣cie wiosny to czas rado艣ci. Przyroda budzi si臋 do 偶ycia, rozbrzmiewa 艣piew ptak贸w, wok贸艂 艣ciele si臋 pi臋kny, rozkwitaj膮cy kolorami krajobraz. Czekamy z ut臋sknieniem na chwile sp臋dzane na 艂onie natury, d艂ugie spacery i wygrzewanie si臋 w promieniach wiosennego s艂o艅ca. Cieszmy si臋 z tych drobnych chwil, kt贸re dope艂niaj膮 nasz膮 codzienno艣膰.




 

Komentarze